-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48247 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

از نظر قرآن كريم، براي شناختن افراد، به كدام جنبة شخصيتي آنها بايد توجه كرد؟

انسان، داراي دو جنبة ظاهر و باطن است. آن چه شخصيت انسان را ميسازد، باطن و روح او است و انسان بودن او، به واسطة آن پابرجا است. براي شناخت شخصيت افراد، لازم است به صفات پسنديدهاي كه مجموع اين صفات، شخصيتساز ميباشند، توجه كرد. اهل نماز بودن، دوري كردن از لغو و بيهودگي، وفاي به عهد، امانتداري، تواضع، توكل، صبر، تقوا، اخلاص، حيا، عفت، سخاوت، صداقت، اعتماد به نفس، حقيقتجويي، ايمان، عدالتخواهي و... از جمله صفات پسنديدهاي است كه هر يك، نقش مهمي در ساختن شخصيت انسان دارند. قرآن كريم كه اهميت بسياري به شخصيت انسان داده، به تمام ويژگيهاي بالا اشاره فرموده كه بخشي از آنها در ابتداي سوره مؤمنون آمده است.

از اين رو، براي شناخت افراد، بايد ديد اين ويژگيهاي پسنديده، چقدر در او وجود دارد; همانگونه كه وجود ويژگيهاي ناپسند، مانند: تكبر، حسد، حرص، هواپرستي، دوستيدنيا، غفلت، بي ايماني و... در شناختنِ شخصيتِ منفيِ افراد، مؤثر است.

به نظر ميرسد، محوريترين صفت پسنديده كه در شناختن افراد، نقش مهمي دارد، صداقت است. از آيات قرآن كريم استفاده ميشود، صداقت آن قدر مهم است كه تمام ويژگيهاي خوب، زير مجموعة آن قرار ميگيرد.

در آية 177 بقره ميخوانيم: كساني كه ايمان به خدا، ايمان به روز رستاخيز، ايمان به فرشتگان، ايمان به كتب آسماني و پيامبران، انفاق كنندگان در راه خدا، نمازگزاران، زكات دهندگان، وفاكنندگان به عهدها، استقامت كنندگان، در برابر مشكلات به هنگام جهاد و... دارند، آنها صادقان هستند. از اين آيه و آيات ديگر مانند: (حجرات،15)، (حشر،8) ميفهميم، صداقت محور همة صفات پسنديدهاي است كه در جنبة شخصيتي انسان دخالت دارند; پس، با قاطعيت ميتوان گفت: بهترين راه شناخت افراد، توجه به صداقت آنها است كه اين ويژگي، بارِ مثبت گسترده دارد.

امام صادقميفرمايد: در آنچه علينزد رسول خدا6 به مقام رسيد بنگر و ملازمش باش، همانا علينزد رسول خدا6 به سبب راستگويي و اداي امانت به آن مقام رسيد.(اصول كافي، كليني;، ج 3، ص 163، آلالبيت:.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.